^Terug Omhoog

Educatief Menu

Evenementen en Fietsroutes

Open huis tijdens Ambachtelijk weekend

Het Ambachtelijk weekend van het Land van Waas en Zeeuws - Vlaanderen is een jaarlijks terugkerend evenement.

Een grote schare aan ambachtslieden en kunstenaars zetten hun deuren gedurende twee dagen van 10 tot 18 uur gratis open, om hun werk aan het grote publiek te tonen.

Hun inzet wordt naar waarde geschat en het weekend trekt elk jaar opnieuw duizenden bezoekers.

Diverse routes voeren langs ambachtslieden, kunstenaars, afspanningen of demonstratie plaatsen waar een aantal deelnemers zijn samen gebracht. De routes bestrijken elk een deel van het waasland en zijn grens overschrijdend met Oost Zeeuws­-Vlaanderen.
De uitgebreide info-gids met routekaarten kunt u vooraf tegen een kleine vergoeding opvragen o.a. bij VVV kantoren in Hulst en Axel.

U bent dan van harte welkom in Museum 't Vlasschuurken, waar doorlopend uitleg en demonstraties gegeven worden en ook andere stands aanwezig zijn. Tijdens dit weekend serveren wij enkele streekspecialiteiten in onze bar-tearoom.

De Vlasfietsroute

Deze thema fietsroute voert u langs en door de vlasstreek in Oost Zeeuws Vlaanderen. Het is een initiatief van de gemeente Hulst. Start en eindpunt is het VVV-kantoor in 's Landshuis aan de steenstraat 37 te Hulst. Deze fietsroute is ongeveer 30 km lang.

De Vlas- en fortenroute

Deze route voert u langs het dorp Koewacht en omgeving met zijn vele forten, dijken en kreken, de vlasteelt, de verwerking en de restanten van de volksnijverheid in de rijke vlascultuur van het verleden. De route is een uitgave van VVV Zeeuws-Vlaanderen, tot stand gekomen op initiatief van de Werkgroep Thematisering Koewacht.

Al van oudsher wordt in deze regio vlas geteeld en bewerkt. U fietst door de polders met de vele vlasvelden en passeert dorpjes, waar de invloed van het vlas nog duidelijk aanwezig is.

Koewacht; uit de kunst!

Is een wandelroute door de dorpskern van Koewacht met gids, de lengte is 1,5 km. De route start bij basisschool 'De Vlaswiek' en eindigt voor groepen volgens afspraak bij museum 't Vlasschuurken. De route leidt u langs diverse historische panden en monumenten van een typisch grensoverscheidend dorp.

De Fortenroute

Een andere populaire fietsroute in Oost Zeeuws-Vlaanderen is de Fortenroute. Deze fietsroute voert u langs de karakteristieke Oost Zeeuws-Vlaamse binnendijken en forten uit de 80-jarige oorlog, dwars door de velden van tussen oost en midden Zeeuws-Vlaanderen.

Deze routes zijn te verkrijgen bij de plaatselijke VVV Kantoren o.a. VVV kantoor s’Landshuis, Steenstraat 37, Hulst. Website: www.vvvzeeland.nl